Anatomie

tussenwervelschijf 1
De tussenwervelschijf (discus intervertebralis) is opgebouwd uit 12 verschillende lamellen. Deze kunnen worden onderverdeeld in de bindweefselring (annulus fibrosus) met een buitenstenen binnenste gedeelte en een centraal deel, de zachte kern (nucleus pulposus). Dit maakt het tot een zeer sterke structuur, die in staat moet zijn alle gewichten op te vangen.

 

De functie van de tussenwervelschijf is het absorberen van compressie en stotende krachten die op de wervelkolom inwerken. Ook houdt de tussenwervelschijf de gewrichtsbanden (ligamenten) van de wervelkolom onder spanning en zorgt zo voor meer stabiliteit van de wervelkolom.

 

De bouw van een tussenwervelschijf kun je vergelijken met de bouw van een ui. Als je een ui doormidden snijdt zie je allemaal ringen. De ringen in de tussenwervelschijf zijn sterke elastische vezels. Het buitenste gedeelte van de tussenwervelschijf is relatief dun en hoofdzakelijk opgebouwd uit collageenvezels, dit gedeelte word voornamelijk blootgesteld aan trekbelasting. Het binnenste gedeelte wordt voornamelijk bloodgesteld aan compressie en bestaat meer uit vezelig kraakbeen. De kern is een een geleiachtige massa, die voor een heel groot deel uit water en suikers bestaat.

 

Hoe gaat het opvangen van gewicht in zijn werk?

De druk op de tussenwervelschijf (bijvoorbeeld bij zitten, tillen, dragen) wordt omgezet in een trekspanning op de vezels van de bindweefselring (annulus fibrosus). Vergelijk het met het gaan zitten op een bal, de drukspanning van het gewicht wordt omgezet in een trekspanning op het leer van de bal. Als de persoon te zwaar is, dan scheurt de bal open. Hetzelfde kan er gebeuren met de vezels van de bindweefselring: blijf je te lang zitten, til of draag  je te zwaar, dan komt er zo’n grote trekspanning op de vezels dat ze kunnen scheuren. Eerst zullen de binnenste vezels scheuren en zal de discus wat in hoogte verliezen, maar later kunnen ook de buitenste vezels gaan scheuren.

 

tussenwervelschijf 2Het bewegingssegment (alle structuren tussen 2 wervels in) is zo geconstrueerd, dat het in zijn geheel in kan veren. Achter de wervellichamen liggen de afdalende zenuwen in het wervelkanaal (cauda equina) met de uittredende zenuwwortels. Als de druk te groot wordt of de tussenwervelschijven zijn versmald dan zouden die zenuwwortels kunnen beschadigen.

 

Bij druk op de discus neemt dus de trekspanning op de bindweefselvezels toe, maar de kern (nucleus pulposus) perst het vocht langzaam weg en vooral in de richting van de wervellichamen. Gevolg: de tussenwervelschijf wordt een beetje
dunner (dehydratie). De hydrostatische druk neemt  af en komt er meer druk op de vezels aan de rand van de tussenwervelschijf.

 

De Tussenwervelschijf
Dit gebeurt met alle tussenwervelschijven zo en daarom zijn we ‘s avonds een beetje kleiner dan ‘s morgens. ‘s Nachts gebeurt het tegenovergestelde en nemen de tussenwervelschijven weer in dikte toe (hydratie). Dit gebeurt vooral omdat de suikers in de kern het water weer aantrekken. Dit is ook de reden dat we ‘s morgens bij het opstaan iets langer zijn. Als we staan en lopen is de dehydratie en hydratie in evenwicht, dus blijft de tussenwervelschijf even dik.
Bij zitten, tillen, dragen, maar ook als je zwaarder bent, dan dehydreert de tussenwervelschijf en wordt dus dunner. In lig, maar ook onder tractie (rek) neemt de dikte van de tussenwervelschijf toe.

 

Discusbelasting

tussenwervelschijf 3
Uitleg grafiek belasting discus in kg:
Ruglig =25kg
Zijlig =75kg
Staan = 100 kg
Licht voorover staan =150kg
Licht voorover staan met gewicht van 10 kg. = 220kg
Rechtop zitten = 150kg
Licht voorover zitten (zoals bij typewerk) = 200kg
Licht voorover zitten met klein gewicht = 275kg

 

Tips en adviezen

De kern is zoals gezegd voor het grootste deel met water gevuld. De kern verliest vocht bij belasting. Door ontlasting zuigt het weer vocht aan. Dit mechanisme wordt sponsmechanisme genoemd. Hoe groter de belasting, hoe meer vocht eruit geperst wordt.

 

Dit pompmechanisme is de enige voeding van de tussenwervelschijf. Er lopen geen bloedvaten doorheen. Dit houdt in, dat langdurig in een belastende houding zitten, staan, vooroverbuigen, etc. een nadelige invloed heeft op de voeding van de tussenwervelschijf. Regelmatig van houding en beweging te veranderen en veel wandelen heeft een gunstige invloed op de tussenwervelschijf.